Üsküdar ve Marmaray
Marmaray, yapımı da açılışı da olay yaratan bir proje oldu. Kimileri için asrın projesi oldu, kimileri "Bu da ne ki Avrupa'da neler yapılıyor" dedi. 2004 yılının Mayıs ayında inşaasına başlandı, inşaası sırasında kazıda "çanak-çömlek" bulunması nedeniyle yapımı dört sene uzadı ve açıldıktan sonra da birçok tartışmanın konusu oldu. Marmaray'ın yapımı Üsküdar'ı, özellikle emlak piyasası etkiledi. Peki trafiği rahatlatmak için yapılan Marmaray bu konuda ne kadar etkili oldu?
 |
Marmaray Üsküdar İstasyonu |
 |
Marmaray Üsküdar istasyonu |
29 Ekim 2013 tarihinde açılan Marmaray, açıldıktan sonra da birçok tartışmanın konusu oldu. Marmaray, Avrupa yakasında Kocamustafapaşa'dan başlayan, Yenikapı, Kazlıçeşme ve Sirkeci'ye ulaşan, İstanbul boğazı da Üsküdar ve Sirkeci arasında deniz altından bağlayarak Anadolu yakasında Ayrılık Çeşmesi'ne kadar varan bir geçit. Üsküdar ve Sirkeci duraklarının arası ise dört dakika. Bu projenin daha önce 1860'lı yıllarda Sultan Abdülmecid tarafından düşünüldüğü, daha sonra 1902 yılında da "Tünel-i Bahriye" adıyla Abdülhamit tarafından Marmaray Projesi tasarlandığı iddia ediliyor.
Marmaray projesinin ana hatları ilk olarak 1987 yılında belirlendi. Çalışmalar 1998 yılına kadar devam etti. Bu çalışmaların sonucunda projenin İstanbul'daki ulaşımın rahatlatılmasında oldukça etkili olacağını ve İstanbul'da yaşayan insanların trafik sorununu ortadan kaldırmasa da hafifleteceği sonucu ortaya çıktı. 1999 yılında Türkiye ile Japon Uluslararası İşbirliği Ajansı (JICA) arasında bir kredi anlaşması imzalandı. 2002 yılında ise proje için ihale dökümanları hazırlandı ve 2004 yılının Mayıs ayında projenin inşaasına başlandı.
 |
Marmaray Üsküdar-Sirkeci hattı |
Marmaray Trafiği ne kadar etkiledi?
 |
Marmaray Üsküdar istasyonu |
Peki trafiği hafifletmek için yapılan bu geçit, gerçekten de trafiğin rahatlamasında yardımcı oldu mu? Bahçeşehir Üniversitesi (BAU) Ulaştırma Mühendisliği'nin, "İstanbul'da Ulaşım ve Trafik Anketi"ne göre, "Yakın dönemde hizmete açılan Marmaray ve Haliç Metro Köprüsü ulaşım tercihinizde değişiklik yarattı mı?" sorusuna İstanbulluların yüzde 34'ü 'Evet', yüzde 66'sı ise 'Hayır' yanıtını verdi. Araştırmaya göre, İstanbul'da ulaşımda ilk tercih otobüsler oluyor. Araştırma sonucunda en az tercih edilen ulaşım yolu da deniz ve raylı sistemlerin olduğu söyleniyor. Olumsuz hava koşulları nedeniyle iptal edilen deniz seferlerinde, ulaşım aracı olarak ilk tercih Marmaray değil metrobüs oluyor. Marmaray ise bu durumda ikinci tercih.
 |
Marmaray Üsküdar istasyonu |
Marmaray ve Üsküdar'a etkisi
 |
Marmaray Üsküdar-Sirkeci hattı |
Marmaray Projesi Üsküdar ve çevresini oldukça etkiledi. Marmaray açıldıktan sonra, bölgedeki trafik de küçük çaplı değişiklikler oldu. Fakat Üsküdarlının bu noktada bir sıkıntısı var. Marmaray'ın bölgesindeki trafik lambaları çoğunlukla çalışmıyor. Ayrıca Marmaray'ın sahil girişinde yayalar için herhangi bir trafik işareti ya da lamba bulunmuyor. Bu da özellikle trafiğin yoğun olduğu akşam saatlerinde yayalar ve sürücüler için oldukca sorun yaratıyor. Fakat yine de Üsküdarlıların büyük bir kesimi bu durumun farkında değil, ışıkların çalışmadığını söylediğimiz de ise "Işıkların çalışmadığını, şu anda siz söyleyince fark ettim. Benim için hiçbir sorun yok, böyle bir proje yapmışlar ışıklar çalışmasa da olur. Bu hiç önemli değil" diyor.
 |
Marmaray Üsküdar istasyonu |
Marmaray Üsküdar'da emlak sektörünü de etkiledi. İki kıtayı denizin altından tünelle birbirine bağlayan geçit Üsküdar'da ortalama 700 lira olan ev kiralarını 1200 liraya kadar çıkardı. Ayrıca Üsküdar'daki emlakçılar, Marmarayın açılmasının bölgedeki ev satışlarını arttırdığı söylüyorlar.
Haber: Ezgi Kökten
Fotoğraflar: Ezgi Kökten
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder